Overleg omwonenden met gemeente, 7 januari 2020

Met de Raadsbrief van 16 juli 2019, presenteerde de gemeente een herstelplan voor de veiligheid van de Waterlinieweg. Volgens dat plan worden op een paar stukken van de weg geleiderails teruggeplaatst.

Omwonenden houden zorgen over vertraging van de uitvoering van het plan, en delen van de Waterlinieweg waar voertuigen nog steeds van het talud kunnen storten, met ernstige gevolgen voor inzittenden en de gebruikers van fiets- en wandelpaden in de directe omgeving.

Naar aanleiding daarvan vond op 7 januari 2020 een overleg plaats tussen omwonenden en ambtenaren verkeersveiligheid van de gemeente.

Hieronder het antwoord van de gemeente van 10 maart, daaronder de notulen van het gesprek op 7 januari.


Antwoord gemeente, 10 maart 2020:

Op 7 januari had u een gesprek met de Programmamanager verkeersveiligheid en de Beleidsadviseur mobiliteit van de gemeente over de verkeersveiligheid van de Waterlinieweg. Op verzoek van hen stuur ik u de onderstaande terugkoppeling.

Zoals we u hebben laten weten willen we voor het eind van het jaar op vier locaties langs de Waterlinieweg een vangrail plaatsen (de rode lijnen in raadsbrief). Tijdens het overleg van 7 januari 2020 heeft u aangegeven zich ook zorgen te maken over de (verkeers)veiligheid van de andere fiets- en voetpaden langs de Waterlinieweg en de verkeersveiligheid voor automobilisten. Daarnaast heeft u gevraagd de veiligheid van de naastgelegen tankstations te beoordelen.

Naar aanleiding van uw zorgen hebben wij de veiligheid van de tankstations Esso Express en BP Galgenwaard voorgelegd aan onze adviseur externe veiligheid. Daarnaast zijn we nog eens alle voet- en fietspaden langs de Waterlinieweg langsgelopen. Hieronder vindt u eerst onze conclusie. Daaronder licht ik deze toe.

Conclusie
Wij zien geen bijzonder risico bij het tankstation anders dan de normale risico’s die altijd aanwezig zijn bij tankstations. Wij nemen hiervoor dus geen aanvullende maatregelen.

Bij de fiets- en voetpaden die we aanvullend hebben beoordeeld is het risico naar onze mening eveneens niet hoog. Ook hier nemen wij geen aanvullende maatregelen.

Toelichting risico’s tankstation
Het risico bij een tankstation wordt gevormd door de aanwezigheid van een tankauto voor de bevoorrading van de ondergrondse tank. De tijd dat een tankauto aanwezig is om te bevoorraden is kort. Indien een van de tankstations zou worden geraakt kan er een brand ontstaan die iets intenser is dan bij een ‘normale’ brand, maar niet zodanig om zorgen om te maken. We achten de kans dat een voertuig de tankstations raakt ook zeer klein. De Waterlinieweg loopt hier in een rechte lijn, en aan beide zijden zijn bomen aanwezig. Bij het Esso-tankstation zit er ook een oprit tussen. Al met al vinden we dat de Waterlinieweg geen gevaar vormt voor de tankstations.

Toelichting risico’s overige fiets- en voetpaden
Bij bepalen voor de locaties van de vangrail hebben we gekeken naar de risico’s voor de fietsers en voetgangers, de meest kwetsbare verkeersdeelnemers. We hebben gekeken of een voertuig het fiets- en voetpad zou kunnen bereiken, en naar de ongevallen die hebben plaatsgevonden. De vangrail wordt geplaatst op de gedeeltes waar een fietspad of voetpad langs de hoofdrijbaan loopt, en geen geluidswal aanwezig is. Voor de overige fiets- en voetpaden langs de Waterlinieweg vinden we het risico zeer klein. De afstand naar fiets– en voetpaden is voldoende groot en/of er zijn obstakels, zoals een geluidswal.

Tot slot
Er is het afgelopen jaar al een korte handhavingsactie op snelheid geweest, met als resultaat diverse bekeuringen en zelfs enkele invorderingen van het rijbewijs. We gaan met het OM en de politie in overleg over de mogelijkheden om vaker dergelijke handhavingsacties in te zetten.

Notulen gesprek 7 januari 2020:

Notulen overleg over verkeersveiligheid Waterlinieweg 7 januari 2020 Tijdstip: 15.30 - 16.30 uur
Aanwezigen:
Twee omwonenden
Programmamanager verkeersveiligheid en Beleidsadviseur mobiliteit (gemeente) 
Aanleiding:
• De Waterlinieweg is in 2017 opnieuw ingericht, hierbij is de vangrail weggehaald. Bij bewoners zijn zorgen geuit over de verkeersveiligheid door deze maatregel. Deze zijn beschreven in een blog: https://waterlinieweg.blogspot.com/
Samenvatting belangrijkste bespreekpunten
• Aangekaart wordt door de omwonenden dat de verkeersveiligheid voor
fietsers- en voetgangers is verslechterd door het weghalen van de vangrail. Sinds het weghalen van de vangrail zijn vier voertuigen op het talud gekomen, waarbij één keer een voertuig het fietspad heeft doorkruist. De grootste zorgen bestaan over de verkeersveiligheid van de naastgelegen fiets- en voetpaden. Maar ook gevraagd wordt om nog eens te kijken naar de verkeersveiligheid voor automobilisten op de Waterlinieweg wanneer deze naast de weg raken.
• De omwonenden willen worden meegenomen in het proces. Willen begrijpen welke stappen worden genomen en waarom. In de raadsbrief van 16 juli 2019 is beschreven dat op verschillende gedeeltes de vangrail terug wordt geplaatst, maar wanneer dit gebeurt is onduidelijk. Dit inzichtelijk maken zou helpen bij het begrijpen van het proces.
• Indien dit jaar niet voldoende budget is voor een vangrail op alle locaties, wordt gevraagd om te onderzoeken of een vangrail op de meeste urgente locaties wel mogelijk is. Dit zijn het fietspad Houtensepad en het fietspad aan de zijde van de Intratuin.
• De omwonenden vinden dat in de brief van 16 juli 2019 een aantal locaties vergeten zijn waar ook fiets- en wandelpaden langs de Waterlinieweg lopen. Ook liggen er een tweetal tankstations dicht langs het verhoogde gedeelte van de Waterlinieweg. Waarbij vooral voor het tankstation van de ‘ESSO’ zorgen zijn dat een voertuig deze kan raken.
• Tijdens het gesprek wordt het voorstel gedaan om een tijdelijke snelle oplossing (totdat vangrail wordt geplaatst) te onderzoeken voor de meest urgentie locatie. Dit is het fietspad aan de zijde van de Intratuin. Gedacht wordt aan afzettingsblokken die ook bij wegwerkzaamheden worden gebruiken.
• Aangegeven wordt dat er vaak te hard wordt gereden op de Waterlinieweg, ook boven de 100km/ uur. Gevraagd wordt om meer te handhaven en te kijken naar eventuele flitspalen.
• Het idee leeft dat op sommige locaties het risico minder wordt gevoeld, omdat de Waterlinieweg vrijwel niet zichtbaar is.
• De Programmamanager verkeersveiligheid geeft aan dat de urgentie over de verkeersveiligheid op de naastgelegen fiets- en voetpaden wordt gevoeld. Het budget om maatregelen te nemen voor verkeersveiligheid is echter beperkt, waardoor moet worden geprioriteerd tegenover andere knelpunten in de stad.
 In 2019 was geen geld meer beschikbaar om de maatregel uit te voeren, dit jaar is er weer geld beschikbaar. In februari wordt aan de gemeenteraad gerapporteerd (in voortgangsrapportage) waar dit geld aan besteed wordt. 
Gemaakte afspraken
• Afgesproken wordt dat voor de locatie ‘zijde Intratuin’ onderzocht wordt of tijdelijke snelle maatregelen mogelijk zijn wanneer de definitieve maatregel te lang duurt. Bijvoorbeeld het plaatsen van afzettingsblokken. De kosten en tijdsduur om dit uit te voeren moeten wel in verhouding staan tot de effectiviteit.
• Afgesproken is om ook te kijken naar de veiligheidssituatie voor de twee tankstations, en de niet meegenomen fiets- en voetpaden. En hierover terug te koppelen.
• Afgesproken wordt om te blijven informeren over het vervolg. In februari wordt gerapporteerd waar het geld aan wordt besteed, en is duidelijk of de maatregel dit jaar wordt uitgevoerd. Indien er toch onduidelijkheden blijven ontstaan is afgesproken dat contact kan worden opgenomen met de programma-assistent.
• Indien er dit jaar niet voldoende budget is voor de aanleg van alle locaties die in brief zijn genoemd, wordt gekeken of de meeste urgentie locaties wel al mogelijk zijn. Dit zijn het fietspad Houtensepad en het fietspad aan de zijde van de Intratuin.
(Deze notulen zijn geschreven door de Beleidsadviseur mobiliteit.)