woensdag 28 november 2018

Email aan bewoners



Beste medebewoners,

Het is mij niet bekend of er al andere initiatieven zijn m.b.t. dit onderwerp:

In de zomer van 2017 is de Waterlinieweg gerenoveerd en getransformeerd tot een 70 km weg. Daarbij zijn, behalve bij viaducten, de vangrails verwijderd.

Bij recente ongelukken op 7 oktober en 19 november zijn, op het stuk tussen de viaducten over de Koningsweg en de sporen naar Arnhem en Den Bosch, auto’s van de Waterlinieweg geraakt en van het talud gerold.



Bij het ongeval van 7 oktober is een auto doorgegleden over het fietspad tussen de Waterlinieweg en (de achterkant van) tuincentrum Koningsdal. Het is een geluk geweest dat daar op dat moment geen fietsers of voetgangers passeerden.

Op 19 november is op hetzelfde stuk aan de overkant een auto van de weg geraakt. Het is een geluk dat die auto niet iets eerder van de weg is geraakt, want dan had die terecht kunnen komen op het fietspad Houtensepad, tussen de Waterlinieweg en Fort Lunet III, waar de vangrails met de renovatie ook zijn verwijderd.

Na het ongeval van 7 oktober heb ik de onveilige situatie voor fietsers en voetgangers langs de Waterlinieweg bij de gemeente gemeld. Ik kreeg een reactie met een uiteenzetting over het belang van de “uitstraling" van de Waterlinieweg als 70 km weg, en dat daarom de vangrails niet terug geplaatst zullen worden. Over de onveiligheid voor omwonenden werd met geen woord gerept.

Na het ongeluk van 19 november heb ik de onveilige situatie door het ontbreken van de vangrails opnieuw gemeld, met de nadruk op de onveiligheid voor fietsers en voetgangers op de naastgelegen fietspaden. De gemeente moet op deze melding nog reageren. Dat kan tot twee weken duren.

Ik denk dat de vangrails langs de Waterlinieweg, op de gedeelten waar deze verhoogd is aangelegd, z.s.m. in ere hersteld moeten worden:
  • voor de veiligheid van fietsers en voetgangers op naastgelegen fiets- en voetpaden,
  • voor de veiligheid van inzittenden van auto’s die door onvoorziene omstandigheden van de weg raken,
  • de “uitstraling” van de Waterlinieweg als 70 km weg moet ondergeschikt zijn aan de eerste twee argumenten.
Wie op de hoogte wil blijven van het verloop van het contact met de gemeente, en eventueel meedoen of -denken bij vervolgstappen, kan zijn/haar email-adres aan mij doorgeven.

Zijn jullie, t.a.v. de onveiligheid van de gerenoveerde Waterlinieweg, andere initiatieven bekend dan hoor ik dat graag.

Voorbeelden van fiets- en voetpaden in de gevarenzone
(geen volledige inventarisatie):


Fietspad tussen tuincentrum Koningsdal en Waterlinieweg.

Voetpad tussen Fort Lunet II en Waterlinieweg

Fietspad tussen Fort Lunet III en Waterlinieweg.

Sinds de vangrails in de zomer van 2017 zijn verwijderd, is er op deze trajecten geen barrière meer die fietsers en voetgangers beschermt tegen auto's die, door onvoorziene omstandigheden, van de 3 tot 5 m hoger gelegen Waterlinieweg afraken.

Voor de toedracht van de ongelukken op 7 oktober en 19 november zie RTV Utrecht:
Met vriendelijke groet,

--
Sake Hogeveen