donderdag 20 december 2018

Gemeente: weg voldoet aan richtlijnen

Volgens de gemeente voldoet het ontwerp van de Waterlinieweg aan de richtlijnen voor verkeersveiligheid. In antwoord op meldingen van omwonenden en vragen in de media, blijft de gemeente erbij dat de vangrails niet terugkomen.

Inmiddels hebben, op 11 december, gemeenteraadsleden van D66 en het CDA schriftelijke vragen ingediend [zie hier]. De antwoorden van de gemeente worden begin januari verwacht. In april 2017 was de veiligheid van de nieuwe inrichting al onderwerp van schriftelijke vragen van de VVD [zie hier]. Daarbij ging het nog niet over de veiligheid van de omgeving.

Hoe de gemeente tot haar beoordeling komt is niet duidelijk. Het ontwerp richt zich alleen op het voorkómen van ongelukken, door "de uitstraling van een 70 km/u weg".

Als het toch misgaat doet de nieuwe inrichting niets om letsel te beperken. Er is dan niets om onfortuinlijke automobilisten te behoeden voor een onzachte landing onderaan het talud. En daar is niets om de gevolgen te beperken voor argeloze fietsers en voetgangers die door auto's worden getroffen. 

In het algemeen zijn automobilisten aansprakelijk voor de letselschade bij botsingen met personen. Het valt te verwachten dat verzekeraars vragen zullen stellen bij de toepassing van de richtlijnen, en de schade willen verhalen op de gemeente in haar rol van wegbeheerder.

De gemeente zou per direct maatregelen moeten nemen om het gevaar, voor omgeving en gebruikers van de Waterlinieweg, te beperken. Bijvoorbeeld door tijdelijk de rechterrijstrook af te sluiten en de maximum snelheid te verlagen. Hiermee worden auto's zo ver mogelijk van het talud weggehouden.

Voor een structurele oplossing kan de gemeente kijken naar de Stadsbaan Leidsche Rijn, die voor de stad eenzelfde functie vervult als de Waterlinieweg. Waar de Stadsbaan verhoogd is aangelegd zijn fysieke voertuigkeringen toegepast, die kennelijk geen afbreuk doen aan de uitstraling van deze 50 km/u weg.


Toepassing richtlijnen renovatie 2017: bij bruggen en viaducten zijn de vangrails gehandhaafd. Het is onduidelijk waarom die verder grotendeels zijn verwijderd, zoals hier (rechtsboven). Auto's die nu van de Waterlinieweg raken belanden onverbiddelijk temidden van het publiek in de omgeving. (Locatie: fietsstraat Houtensepad, tussen Waterlinieweg en Fort Lunet III. Beeld: Google Street View.)